تحقيق - الحيقيه الكامله لموت المستشار وائل شلبي بالدلائل "عنتيل الرشوة "

تحقيق - الحيقيه الكامله لموت المستشار وائل شلبي بالدلائل "عنتيل الرشوة "

    اخبار مصر- ننشر لكم اليوم تفاصيل موت المستشار وائل شلبي والذي اعنلت وسائل الاعلان الايام القليله السابقه عن خبر انتحاره واليوم نكشف لكم عبر موقعنا نيوز حصري بالادله وتحقيق لنا هل تم قتله ام تم أنتحاره بالفعل كل هذا في هذا المقال الجديد واخبار مصر اليوم الاربعاء 4-1-2017 وتفاصيل الاحداث الجاريه في البلاد لكل متاعبي الاخبار المصريه في الصحف اليوم واليكم كامل التفاصيل .



    هل بالفعل تم إنتحار المستشار وائل شلبي بالدلائل "عنتيل الرشوة " ام قتل ؟

    إستيقظ الجميع صباح أمس الإثنين على خبر إنتحارالمستشار وائل شلبي، حيث ذكرت مصادر أمنية أنها عند فتح محبسه صباحا وجدوه فارق الحياة مشنوقا، وذلك عقب سماع أقوال إبراهيم اللبان عنتيل الرشوة، وتوجيه التهم إليه، وتضاربت الأقوال بين أداة الشنق حيث البعض قال أنه شنق نفسه بكوفيته والبعض الأخر قال شنق نفسه بحبل مربوط في شباك محبسه، وقد دار جدل كبير بين حقيقة ما حدث للمستشار وائل شلبي هل هو إنتحر أم قتل، وكيف ينتحر وهو في حراسة الشرطة ومسئولة عن تأمينه، لآنه مازال قيد التحقيقات، وفور الخبر تقرير تحويل الجثة للطب الشرعي لمعرفة حقيقة ماحدث، وسنذكر لكم تقرير الطب الشرعى وأراء المقربين له وكذلك ما نشر حول المستشار الراحل وائل شلبي الذي رحل ليخفي أسرارا كبيرة وربما ليحمى ناس أكبر منه فجميع الإحتمالات واردة، في أكبر قضية فساد عرفتها مصر.

    تحقيقه حادث إنتحار "عنتيل الرشوة " المستشار وائل شلبي بالأدله

    الاجابة المنطقية .. ومن غير لف ولا دوران .. وطبقا ( للأدلة الجاية ) .. هي انه .. (( اتقتل )) بلا أدنى شك .. أما السؤال المحوري اللي محدش هيبحث له عن اجابة هو ( مين اللي قتله ؟ ) .. فخلينا نشوف ايه هي الادلة دي ..
    *
    الدليل الاول : صورته وهو مشنوق ..
    دخلوا عليه وهو متعلق .. قاموا قايلين بسم الله واستغفر الله والصلاة والسلام على رسول الله .. وقاموا عبطوه وشالوه لفوق هيلا بيلا .. وواحد متطوع طلع فك الكوفية من رقبته .. كده عادي !! .. من غير انتظار لجنة المعاينة من الشرطة او النيابة او حتى التصوير الجنائي .. ولا حتى تطلع صورة له ويتظلل فيها الوجه .. زي كل حالات الانتحار ..
    *
    صورة من معاينة النيابة لقضية انتحار من قريب في دولة عربية :
    http://bit.ly/2ir3HQh
    *
    الدليل الثاني : اداة الشنق ..
    اطول ( كوفية ) شائعة طولها واحد متر فقط لا غير .. لو اطبقت من النص بقت طولها نص متر .. لو اتعقد منها عقدة 25 سم .. فبكل بساطة سيادة المستشار مش هيعرف يدخل دماغه فيها .. ده غير ان وزنه الله يرحمه يفك اجدعها عقده .. وعلى فكرة الحالات المسجلة عالميا للشنق في السجن بنفس الطريقة بتكون بواسطة ( ملاية السرير ) لان طولها لا يقل عن 2.2 م ..
    *
    صورة الممثل ( محمد شومان ) في فيلم ( واحد من الناس ) وهو متعلق كانت بملاية السرير .. لكن مؤلف الواقعة هنا قال يحط التاتش بتاعه .. فاعلن الصبح انها بالكرافته .. واما ما جابتش مع حد .. فخاف الناس ساعتها تسف عليه ويقولوا سارقها من الفيلم .. فقال الكوفية بدل ما يقول ملاية السرير ..
    *
    موقع برلماني التابع لليوم السابع نفسه مش مصدق اداة الشنق .. احنا بقى اللي هنصدق !!
    http://bit.ly/2irbMEn
    *
    الدليل الثالث : شباك الحجز ..
    الشباك اللازم لتنفيذ عملية الشنق ارتفاع جلسته لا تقل عن 2.5 م .. ده عشان ياخد طول الشخص المشنوق + طول الكوفية + طول الكرسي .. وده اللي هيقف عليه ويرفسه بعد ما يدخل راسه في عقدة الكوفية .. المفاجئة بقى ان المستشار كان محبوس في غرفة تابعة للسجن الاداري مش لمصلحة السجون ..
    *
    النوعية دي من السجون ارتفاعها عادي ولا يزيد عن 3.2 م .. وشبابيكها في وسط ارتفاع الحائط زي البيوت والمكاتب العادية .. مش فوق خالص زي السجون المعروفة .. ومفيهاش كمان نوعية الحديد اللي بيبقى داخل في وسط الحيطة زي شبابيك السجون الجنائية ..
    *
    بحلقوا في الصورة دي وانتوا هتفهموا كلامي اوي :
    http://bit.ly/2iqYeZC
    *
    الدليل الرابع : حظر النشر ..
    ليه حظر النشر اللي طلع بعدها بدقايق وموجه مباشرة الى اتحاد الاذاعة والتليفزيون .. الاجابة .. لان أي سؤال صغير من أي مذيع تعبان عيان محدش هيلاقي له اجابه من الضيوف الجهابز .. واي متفرج بايع دماغه مش هيقتنع باي هري هيتقال ساعتها .. فبالتالي الحظر جه عشان يطرمخ على أي شكوك .. وتبقى جريمة القتل مجرد انتحار .. خصوصا وان اخر كلمات المستشار ( انا مقدرش اتكلم .. وانا مش هروح في القضية لوحدي ) .
    *
    حظر النشر :
    http://bit.ly/2iqXOCE
    اخر كلمات المستشار :
    http://bit.ly/2ir1zrv
    *
    المستشار / وائل شلبي اتقدم فيه بلاغات فساد من سنة 2011 لحد دلوقتي تملى قاعات من الارض للسقف .. اشهر بلاغ كان ايام المجلس العسكري وكان بتوقيع ( 1000 قاضي ) اه والله انتوا قريتوا الرقم صح (( الف قاضي )) اشتكوه بتهمة الفساد والتربح بعشرات الملايين من وظيفته في مجلس الدولة ..
    *
    اترقى بعدها في 2015 وبقى امين عام .. وكمان بقى من عتاولة المجلس الخاص ارقى جهة قضائية في المجلس .. ابسط القضايا دي هي تشييد مبنى مجلس الدولة الجديد اللي اسنده لشركة مقاولات بالامر المباشر بدون أي مناقصات .. وافتتحه هو والسيسي من قريب ..
    *
    بلاغ الـ 1000 قاضي بتاريخ 07 / 03 / 2011 :
    http://bit.ly/2iqYnfK
    افتتاحه المبنى وصورته مع السيسي :
    http://bit.ly/2ir4il2
    *
    المستشار / وائل شلبي برغم سنه الصغير لكن كان من عناتيل الدولة العميقة في ايام مبارك مرورا بالمجلس العسكري ففترة مرسي فالسيسي .. ومقدرش عليه رجال دولة معمول لهم الف حساب .. ابرزهم ( مرتضى منصور ) كان ساعتها ( وائل شلبي ) هو الشاهد عليه في قضية سب المستشار ( سيد نوفل ) .. ومرتضى قال يوميها بالفم المليان ( يا مرتشين ياحرامية ) ..
    *
    مرجع لمرتضى وشتايمه :
    http://bit.ly/2ir0mkf
    *
    مجلس الدولة مضغوط عليه في كذا قضية ابرزهم ( تبعية تيران وصنافير ) .. واللي حكم فيها القضاء الادراي بانها اتفاقية باطلة وان الجزيرتين تابعين لمصر بالوثائق .. ومحكمة القضاء الاداري جزء لا يتجزء من قضاء مجلس الدولة .. واتعملت حملة تشوية على المستشار اللي نطق بالحكم .. ده غير طرح كذا قانون يحد من صلاحيات مجلس الدولة في اختيار رؤسائه .. وان اللي يختار هو فخامة رئيس الدولة نفسه ..
    *
    تصريح المحامي / خالد علي بالضغوط على مجلس الدولة :
    http://bit.ly/2ir0vUP
    *
    اول صحيفة دخلت البيت وصورت قضية ( اللبان ) مدير مشتريات مجلس الدولة والفلوس اللي بالهبل اللي لقوها عنده كانت ( اليوم السابع ) وسمتها ( قضية علي بابا ) .. والصحيفة دي لو تعرفوها هي حاليا ذراع النظام الاول للقضايا القذرة .. فاي عملية تشويه او ترويج منافي للحقيقة او تصفية حسابات او حتى تصفية ارواح بتمر الاول عاليوم السابع وبعدها الكل يزيط على اخبارها الحصرية ..
    *
    برغم ان من الحاجات المخفية في القضية دي ان نفسه ( اللبان ) ده مشارك قرايبه في عدد 4 مكاتب صرافه لتغيير العملات .. وكل مصري عارف انه لو راح لحد يغير كام دولار مش هيلاقي في المكتب وصاحب المكتب هيبعت حد يجيب من بيته .. اما الرشاوي الكبيرة فمعروف مساراتها البنكية وازاي بتختفي وسط معاملاتها .. مش يحوشهم في البيت ويستنى اللي ييجي يقبض عليه ..
    *
    اول نشر لقضية اللبان عاليوم السابع بتاريخ : 27 / 12 / 2016 الساعة 12 والساعة 3 قبل أي حد .
    http://bit.ly/2ir1jc0
    http://bit.ly/2ir8BwA
    *
    فيه شكوك اصلا ان ( اللبان ) وغيره ماهم الا حلقة وصل في قضية ( وائل شلبي ) و اشخاص اخرين من رؤوس الفساد .. النظام بيضغط عليهم بحلقات الوصل دي عشان يمرر حاجات مستعصية على التمرير .. وبعدها اللبان واللي زيه ياخدوا براءة ويطلعوا افراج .. والمستعصي عليهم يروح فيها زي ( شلبي ) وغيره ولا مين شاف ولا مين دري .. والكل ساعتها يكش ويموت في جلده من الرعب ..
    *
    اخبار جديدة مثيرة في قضية الرشوة للبان :
    http://bit.ly/2ir2g4o
    *
    الخلاصة .. اصعب حاجة على أي واحد فينا انه يعيش في بلد ( معظم اهلها واثقين ويبصموا بالعشرة ان النظام هو اللي ورا أي مصيبة بتحصل ) .. المعارض بيقول عليها تصفيات اجرامية .. والمؤيد بيقول عليها حنكة سياسية .. لكن الصح واللي بتظهره الايام انه كاس سم وداير .. ومحدش منا بعيد عنه .. معارض كان ولا حتى مؤيد زي سيادة المستشار .
    *
    أحمد محسن
    Admin
    @مرسلة بواسطة
    كاتب ومحرر اخبار اعمل في موقع نيوز حصري .

    إرسال تعليق